lørdag 16. oktober 2010

IKT og digitale mapper for bedre læring

Jeg har endelig fått roen over meg til å sette meg ned og spekulere på denne oppgaven vi har som er første arbeidskrav som skal være i mappen vår.

Det kommer klart fram av oppgaveteksten hva oppgaven går ut på, hvilke krav som stilles til det endelige resutlatet når det gjelder utseende ol. og i tillegg ligger det beskrivelse på arbeidsgangen. Så nu skulle det vel være så greit at det bare er å sette i gang med oppgaven. Men sååå enkelt er det nok ikke. Vi står næmlig helt fritt til å velge tema eller problemstilling selv. Hmmm og da må jeg vel kanskje sortere litt oppe i mitt hode. Hva vil jeg? Hva kan jeg mest om? Eller kanskje jeg skulle utfordre meg selv med å ta noe som jeg må forske nærmere på for å kunne skrive om det? Da lærer jeg jo selv ved å gjøre dette. Eller det gjør jeg vel selv om noe av dette skulle bli repetisjon. Jeg trur jeg må gå for noe som jeg selv kanskje brenner for.

Dette blir en brainstorming ut i offentligheten.....

Jeg er ikke sikker på hvor greit det er å dra inn andres blogger på denne måten. Men jeg var og søkte på nett etter IKT og digitale mapper og da kom blant annet Kristines blogg opp. Etter som jeg har forstått har hun gått dette samme studiet i fjor. Jeg gikk inn på den for å hente inspirasjon og for å plassere oppgaven litt inne i mitt hode. Og jeg vil si at det var stor hjelp å gå innom der en tur. Dette er da bevis på at man kan inspireres av andre. Jeg er ikke ute etter å kopiere andre. Men å hente inspirasjon fra andre må være lov :)

Kristines IKT blogg

Jeg skal nå gå tilbake i teori som jeg har lest og i tillegg skal jeg lese ny teori. Har et håp om at dette skal bli bra tilslutt. Til mine medstudenter må jeg bare si: Lykke til til alle oss :)

3 kommentarer:

  1. Er i samme modus som deg. Her tenkes det hardt. Mulig jeg havner på noe om vurdering med digitale mapper...

    SvarSlett
  2. Har også vært i tenkeboksen en stund nå. Problemet er at jeg leser litt teori, snuser på noen mulige vinklinger på en oppgave en dag. Så er det travelt og det går kansje fire, fem dager før jeg tar fram boka igjen.Så starter prosessen på nytt. Må få skrevet en (hel)del til helga!

    SvarSlett
  3. Jeg har stor sans for dine betrakninger rundt "problemet" med å komme i gang. Ekstra hyggelig at Kristine kunne inspirere deg. På hennes blogg hadde vi en fin diskusjon om hvordan overkomme praktiske problemer med mappevurdering.

    SvarSlett