torsdag 28. oktober 2010

Finnes det norm for antall IKT-timer pr klassetrinn?????

Jeg lurer på om det står noen plass hvor mange timer IKT elevene skal ha på hvert klassetrinn? Det hadde vært mega interessant å vite i og med at lærere eller ledelse kan si at de ikke har kapasitet å IKT med elevene. Har selv erfaring med at tredje klasse ikke har vært i nærheten av å røre en pc enda. Nu ser jeg bort i fra at de fleste har pc hjemme, men tenke på i undervisninga.

Det var forrige skoleår evaluering av førskolelærerutdanningen og det var noen høyskoler som fikk "bedømmelsen" at de var gårdagens-skole og ikke dagens eller morgendagens skole. Jeg trekker linker fra dette og tenker at flere av grunnskolene i vårt langstrakte land er av gårdagens skole. Det ergrer meg og jeg må si at jeg gruer meg til å gå ut i arbeid som lærer og må sloss for å få medarbeidere til å arbeide med morgendagens-skoler....... Jeg tar gjerne utfordringen. Men håper det ikke blir bare motgang. Det er nesten som jeg kjenner at kamplysten melder seg her jeg sitter og skriver.

3 kommentarer:

  1. tror ikke det finnes et konkret timeantall. IKT er jo definert som ferdighet, ikke som fag.

    SvarSlett
  2. Ja men hvordan skal de sikres å få tilegne seg en ferdighet hvis de ikke sikres bruk/opplæring i det???

    SvarSlett
  3. Det står hva de skal kunne gjøre under hver fagplan, men ikke noe om hvor mange timer, men husk det skal være like naturlig for dem å bruke digitale verktøy som å lese og skrive!

    SvarSlett