lørdag 30. oktober 2010

Flere tanker......

Jeg arbeider daglig aktivt med min indre portefølje, tilfører ny informasjon via teori av forfattere, tenker på det og lager mange gode tanker og setninger i min indre portefølje. Min store utfordring er at jeg har problemer med få det ned på "papiret" og inn i digital mappe....... Jeg gjør meg mange tanker om hvordan skolesystemet er, og har helt klare meninger om at jeg ønsker at elevene skal få mulihet til å ta i bruk arbeidsmetoden/e med å arbeide med/via digitale mapper og det det medfølger.

I oppgaven min ønsker jeg å få fram hvor bra det er, og hva som er bra med at elevene arbeider med digitale mapper.

Jeg føler meg fortsatt så fersk innenfor dette at jeg har litt problemer med hvordan jeg skal kunne stille dette fram i best mulig lys. Hvordan skal jeg få andre til å bli like tennt på dette som meg. Jeg føler at jeg skal lage en oppgave som kan selge systemet med å arbeide med digitale mapper.........

Jeg stiller kanskje for høye krav for meg selv. Føler enda at teorien som jeg har lest og fortsatt leser av trenger å modnes inne i min indre portefølje..... Jeg har problemer med å plukke ut eller koke ned essensen av det jeg har lest.

Foreløpig er oppgaven et arbeidskrav, og jeg har da i ettertid mulighet til å forbedre og endre det før jeg legger det inn i den endelige mappen som skal være eksamensoppgave. På grunnlag av dette, bør jeg nok slippe meg selv løs og komme i gang.......

5 kommentarer:

  1. jeg hadde også ambisjoner om å skrive noe jeg kunne bruke i forbindelse med jobbe, nemlig få kollegaene mine til å lese og "bli frelst". Men tidspresset og "målevere"-presset har forvandlet min oppgave til en noenlunde tilfrestillende arbeidskrav, håper jeg besstår:(

    Det er greit at vi leser teori og blir "tennt", men tror alikevell at vi bør prøve ut ting før vi påstår at det er det rette:)

    SvarSlett
  2. tusen takk for en tankevekker. Det er klart at det er mange aspekter som spiller inn på hvordan det vil være å arbeide med digitale mapper. Vi har alle med oss noe i "ryggsekken" som gir oss våre forutsetninger.... Og så har vi andre rammer rundt. Jeg ser for meg drømmeskolen som har tilgjengelig nok Pc-er og annet digitalt utstyr som vi kan bruke.

    SvarSlett
  3. Kjenner meg veldig igjen. Har alt for mye jeg vil få fram, til at jeg helt greier å sortere tankene. Føler også at pensum har et behov for å "modnes" litt i hodet mitt før jeg helt klarer å finne ut hvordan dette skal ned på papiret..
    Trøsten får bli at etterhvert som tiden går, blir vi jo (forhåpentligvis) faktisk bare klokere og klokere. Til slutt kan vi sitte igjen med en veldig bra oppgave, etter både veiledning og egen bearbeiding! :)

    SvarSlett
  4. Det er jo sånn at når man leser ei bok om IKT så blir man preget av forfatteren. Det kommer mange tanker og man vet ikke riktig hvordan man skal omforme det og få det til å passe i min hverdag.Jeg bruker ofte å ta et praktisk utgangspunkt og spørre om noe av det jeg har lest passer i den situasjonen. Hvis foreksempel elevene i forming skal lage ei ansiktsmaske i gips og male den. Kan de da lage ei billedfortelling samtidig?

    SvarSlett
  5. Tusen takk Per Olaf :) Det er så godt å få satt ting i perspektiv :)

    SvarSlett